Behandlingsteknikker

Vitenskapelige studier har vist at manuell behandling har svært gode resultater med få bivirkninger. Både nasjonale og internasjonale retningslinjer for håndtering av ryggproblemer anbefaler manuell behandling som forebygging og rehabilitering av ryggsmerter.

Ved Lillesand naprapatklinikk bruker vi anerkjente manuelle behandlingsteknikker som er individuelt tilpasset hver enkelt for å få den beste effekten.

Manipulasjon
Manipulasjon er en behandlingsteknikk som innebærer spesifikke, leddnære grep med høy hastighet, men liten kraft. Denne teknikken normaliserer funksjonen i ledd og senker muskelspenninger.

Mobilisering og artikluering
Mobilisering er en spesifikk og leddnær tøying, og er et mykere alternativ til manipulasjon. Det benyttes liten kraft og langsomme bevegelser for å oppnå normal funksjon i leddet.

Triggerpunktsbehandling
Triggerpunktsbehandling brukes for å minske muskelspenninger og utstråling som kommer fra musklene. Det innebærer trykk i spesifikke muskelpunkter.

Muskeltøyning
Muskeltøying brukes for å strekke ut musklene, redusere muskelspenniger og normalisere funksjonen.

Massasje
Massasje brukes for å minske muskelspenninger og øke blodsirkulasjon.

Rehabilitering og trening
Hjemmeøvelser og treningsprogram er en viktig del av behandlingen. Pasienter får med seg råd og veiledning om hvordan de kan forebygge og rehabilitere smerter hjemme eller i arbeidslivet.

Smertebehandling med nåler

Våre naprapater har videreutdanning i smertebehandling med nåler. Dette brukes som et supplement til naprapatbehandlingen.